Len tak v skratke si to zrekapitulujme. Chýbajúce raňajky – lebo veď nestíhame. Hodíme do seba kávu, poniektorí cigaretku  a poďho pracovať. Zato neskôr sa najeme dosýta a potom poobede, keď sa vrátime z práce si dáme rýchlo ešte raz, aby sme sa tvárili, že chudneme a po 17:00 už nič nejeme. Nič horšie pre seba nemôžeme urobiť. Ano, omieľame to stále dokola, ale jesť sa má v malých dávkach a päťkrát denne.

Málo prežúvame. Nedostatočné prežúvanie podporuje kyselinotvorné prostredie v žalúdku. Svoj organizmus preťažujeme nevhodnou stravou veľa bielkovín, cukru, nasýtených mastných kyselín a tiež alkohol, nikotín či jedy z požívatín (insekticídy, pesticídy, herbicídy, potravinové prísady, konzervačné a farbiace prísady, chlór) – to všetko sú naše zubaté.

Nedostatok vody. Nie rumu, sirupu, sladených nápojov, kávy a šampanského. Je to čistá voda a zas len voda, pri ktorej nedostatku stúpa koncentrácia kyslých odpadov hlavne v tuku a v nervových tkanivách. A ako je to s hlavou?  Zlosť, nenávisť, agresia, stres a nahromadená duševná záťaž prekysľujú náš organizmus vo vysokej miere.

A keď sme pri tej vode

Jedným z najdôležitejších prvkov pre naše telo je vápnik, čiže ako my na Slovensku hovoríme – kalcium. Nedostatok vápnika je príčinou vzniku viac, ako 150 chorôb. A to všetko z dôvodu, že vápnik patrí medzi najlepších bojovníkov pri neutralizácií kyslosti v tele. Je známe, že všetky  metabolické procesy v našom tele prebiehajú za prítomnosti vápniku a … VODY . Kombinácia vápnik + voda je pre procesy v našom tele nevyhnutná v prijateľnej rovnováhe s inými stopovými prvkami. Nerovnováha tejto kombinácie zapríčiňuje okrem iného vznik svalových kŕčov u športovcov a ľudí, ktorí dlhodobo preťažujú svoj organizmus. Voda a minerály sú nevyhnutné na zabezpečenie správneho chodu telesných funkcií. Preto je podstatné dodržiavať pitný režim.

A aby sme svoj boj so zakyslením svojho chrámu podporili, zoznámte sa z niektorými potravinami ovplyvňujúcimi acidobazickú rovnováhu tela. Medzi zásadité potraviny patria:
Zelenina – petržlen, zeler, cesnak, brokolica, dyňa, mrkva, chren, cuketa, paprika, uhorka, rajčiny, fazule, cibuľa, špenát, kapusta, kel, šalát, reďkovka, atď.
Ovocie – citrón (áno – kyslý citrón je zásaditý), avokádo, čerešne, grapefruit,  limetky, kokosový orech atď.
Tuky a oleje – (lisované za studena) – olivový, kokosový, rybací, avokádový, hroznový olej a podobne.
Bielkoviny – kozie mlieko, sója, šošovica, pohánka, jogurt, špaldová múka, tofu, gaštany, ľanové, slnečnicové, sezamové a dyňové semená, mandle, klíčky…
Koreniny – škorica, zázvor, karí, chilli, horčica, čierne korenie, kajenské korenie, bylinky na ochutenie jedál…
Ostatné – propolis, morská soľ, zelený čaj, bylinkové čaje, kombucha, huby shi-take, a samozrejme
Pitná voda – zásaditá bez chlóru, najlepšie z prírodného prameňa

foto 1 op
Okysľujúce potraviny:
Ovocie – pomaranče, mandarínky, marhule, banány, broskyne, ananás, mango, jablká, figy
Obilniny – ryža, pšenica, kukurica, ovsené vločky, pekárske výrobky
Mliečne produkty – kravské mlieko, syry, maslo atď.
Orechy – kešu, arašidy, para, lieskové orechy
Živočíšne bielkoviny – mäsá bravčové, hovädzie, jelenie, morčacie ale aj losos, tuniak, krevety a ustrice
Ostatné – lieky, drogy, pesticídy, pivo, víno, liehoviny.
Naša krv, je z 20% kyslá, ale až 80% alkalická, čiže zásaditá. Našou úlohou je nájsť správny pomer v tom, čo konzumujeme. Keď konzumujeme prevažne potraviny zvyšujúce kyslosť vnútorného prostredia, organizmus sa bráni zvýšeným vylučovaním vápnika z kostí i zubov. Trvalé prekyslenie organizmu vedie ku poškodzovaniu orgánov, pocitu únavy, depresií, vzniku chorôb.

Preťažené sú najmä orgány vylučovacie: obličky – vylučujúce splodiny metabolizmu močom, pľúca – neustále vydychujúce oxid uhličitý, vznikajúci pri metabolických premenách v organizme, pokožka – najväčší orgán na vylučovanie kyselín formou potenia, hrubé črevo – zbavujúce telo kyselín stolicou. Z toho vyplýva, že ak si chceme zachovať vnútorné prostredie organizmu v rovnováhe, príjem kyslých a zásaditých potravín by mal byť v pomere 1:4, resp. 70% zásaditej a neutrálnej stravy k 30% kyslej. V podstate svojmu organizmu vo väčšej miere neublížite konzumáciou akéhokoľvek ovocia a zeleniny.
Jediné, čo musíme naozaj obmedziť je príjem cukrov v potrave.  Skúste med, stéviu a podobne. Naopak – neobmedzujte sa v pití obyčajnej pitnej vody bez prímesí a bubliniek – tá cukry rozpúšťa a pôsobí, ako antioxidant. Samozrejme nesmieme zabúdať na ťažké mastné jedlá a prehnanú konzumáciu múčnych výrobkov.

A nezabúdajte, veľa, veľa vody a úsmev.